Z Żelechowa do Europy – edukacyjna mobilność w ramach programu Erasmus+

 

W ostatnim tygodniu nauki uczniowie i nauczyciele z Liceum Ogólnokształcącego im. Joachima Lelewela w Żelechowie realizujący kolejne etapy programu Erasmus+, rozwijający swoje kompetencje językowe, zawodowe, kulturowe, obywatelskie i społeczne podsumowali podjęte działania mobilnościowe w r. szk. 2024/2025. Dzięki realizacji programu Erasmus+ numer 2024-1-PL01-KA121-SCH-000206552 w ramach programu edukacyjnego dla mobilności grupowej w programie Erasmus+ Edukacja szkolna finansowanego ze środków unijnych szkoła uczestniczyła w trzech wyjątkowych projektach, które odbyły się w Hiszpanii i we Włoszech.

Edukacyjna mobilność – szansa na rozwój i wymianę doświadczeń
Program Erasmus+ wspiera szkoły i instytucje oświatowe w realizacji mobilności edukacyjnych dla uczniów i nauczycieli. Celem tych działań jest nie tylko doskonalenie umiejętności i zdobywanie nowych doświadczeń, ale także promowanie włączenia społecznego, ochrony środowiska oraz rozwijanie kompetencji językowych, obywatelskich i cyfrowych. Dzięki programowi, młodzież i kadra dydaktyczna mogą nie tylko uczyć się za granicą, ale też dzielić się najlepszymi praktykami i budować trwałe międzynarodowe partnerstwa.

Hiszpańska przygoda – język, kultura i edukacja
W dniach 7–14 maja 2025 roku dziesięcioro uczniów z Lelewela wraz z dwojgiem opiekunów uczestniczyło w mobilności edukacyjnej w hiszpańskiej Guadalajarze. Projekt miał charakter kulturowy – uczniowie brali udział w zajęciach w szkole partnerskiej, integrowali się z hiszpańską młodzieżą oraz poznawali codzienne życie rówieśników. Wspólna nauka, praca nad projektami i zabawy pozwoliły na przełamywanie barier językowych i zawarcie międzynarodowych przyjaźni.
Program pobytu obfitował także w atrakcje kulturalne – młodzież odwiedziła Madryt, zwiedzając Pałac Królewski, Museo del Prado, park Retiro oraz słynną ulicę Gran Vía. Uczestnicy wycieczki poznali również rodzinne miasto Cervantesa – Alcalá de Henares.

Włoskie inspiracje dla nauczycieli – job shadowing w Vigevano
W ramach tego samego programu Erasmus+, w czasie ferii zimowych, dziewięcioro nauczycieli z żelechowskiego liceum odbyło tygodniowy jab shadowing (obserwację pracy) w renomowanym Liceo Statale "Benedetto Cairoli" w Vigevano, w Lombardii. Wśród uczestników znaleźli się pedagodzy różnych przedmiotów, od matematyki po wychowanie fizyczne. Obserwując codzienną pracę włoskich kolegów, nauczyciele mieli okazję zapoznać się z innymi metodami nauczania, pracą z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, organizacją pracy szkoły i podejściem do edukacji. Wymiana doświadczeń okazała się niezwykle cenna – zdobyte inspiracje zostaną wdrożone w codziennej pracy dydaktycznej i wychowawczej w Żelechowie.
Poza pracą zawodową, nauczyciele zwiedzili urokliwe Vigevano, historyczną Pawię oraz Mediolan, gdzie podziwiali m.in. słynną katedrę Duomo i operę La Scala.

EcoChallenge – uczennice Lelewela w San Benedetto del Tronto
Kolejnym etapem realizacji projektu Erasmus+ była mobilność uczennic klas drugich i trzecich, które w dniach 26–31 maja 2025 r. odwiedziły włoską szkołę Accademia Risorgimento w San Benedetto del Tronto. Tematem przewodnim ich projektu była ekologia. W ramach inicjatywy „EcoChallenge – small steps, big change” dziewczęta przygotowały cztery główne obszary działań ekologicznych: żywność, moda, gospodarstwo domowe i upcycling. Uczennice stworzyły prezentacje, które zaprezentowały włoskim kolegom. Wspólnie opracowano mini-słowniczek pojęć ekologicznych, wykorzystując stare płyty CD, które przekształcono w kolorowe podstawki. Ponadto młodzież uczestniczyła w międzynarodowej konferencji na temat kompostowania i zwiedziła Sea Museum.
Nie zabrakło również elementów kulturowych – młodzież odwiedziła Ascoli Piceno oraz Rzym, poznając historię i kulturę Włoch.
Edukacja bez granic
Udział w programie Erasmus+ to nie tylko nauka, ale przede wszystkim budowanie mostów międzykulturowych, poszerzanie horyzontów i zdobywanie kompetencji potrzebnych we współczesnym świecie. Mobilność edukacyjna staje się coraz ważniejszym elementem pracy szkoły, a doświadczenia wyniesione z projektów w Hiszpanii i we Włoszech na długo pozostaną w pamięci uczestników – zarówno uczniów, jak i nauczycieli.